گفتگوی زنده شهردار رشت با مردم

شهرداری رشت

به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، دکتر ناصر حاج محمدی ابتدا در پاسخ به پرسش خبرنگار از محل تولد و تحصیلات وی گفت: من متولد شاهرود هستم و تحصیلات خود را تا مقطع دبیرستان در این شهر به پایان رساندم لیسانس مهندسی عمران را در دانشگاه نوشیروانی بابل گرفتم و پس از کارشناسی ارشد و دکترا در رشته محیط زیست در پسادکترا در رشته اکولوژی در دانشگاه تهران تحصیل کردم.

از نظر سابقه کاری ابتدا در شهرداری تهران فعالیت کردم و ۲۳ سال پیش شهردار رامسر شدم و بعد از آن به شهرداری اهواز رفتم و در پست معاونت فعالیت می کردم، چهار سال شهردار شاهرود بودم و بعد از تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران حدود ۱۴ ماه است که در خدمت شهروندان شریف رشت در شهرداری این شهر هستم.

وی ادامه داد: واقعیت امر این است که همواره دوست داشتم و دارم که در شهرهای شمالی به ویژه رشت زندگی و فعالیت کنم.

همگان وقتی تعطیلاتی فرا می رسد به شمال و به ویژه رشت می آیند و امروز من بسیار خوشحالم که پس از ۲۶ سال فعالیت خداوند توفیق خدمتگزاری به رشت و مردم شریف آن را به من داده است.

خدمتگزاری و کار کردن در شهرهای شمالی نعمت است به ویژه برای مردم شهر رشت که به دلیل نوع غذایی که مصرف می کنند، مردمی با طبایع خونگرم هستند و از فرهنگ والایی نیز برخوردارند.

دکتر حاج محمدی درر پاسخ به این سوال گفت: چنانچه اعضای شورای شهر که با آرای مردم انتخاب شده اند، سوالاتی داشته باشند، یعنی دارند دغدغه های مردم را مطرح و پیگیری می کنند، یعنی مردم سوال دارند که برای شورا هم این سوالات مطرح می شود.

وی ادامه داد: وقتی سوالی مطرح می شود به عنوان شهردار پاسخگو خواهم بود هر چند پاسخ به این سوالات وقت گیر است و عده ای را هم درگیر جمع آوری اطلاعات می کند اما این حق مسلم اعضای شورا است و بعد اگر اعضا قانع نشدند به فرآیند استیضاح می رسیم. همه اینها را گفتم که تاکید کنم شهردار و شهر برای انجام پروژه ها نیازمند آرامش است. هرقدر تنش و درگیری بیشتر باشد ثبات کمتر است و وقت برای اجرای برنامه ها نیست.

اما نهایتاً شهرداری‌پس از بررسی این مشکلات و مسائل باید کار را در قالب طرح، برنامه و یا پروژه اجرا کند. بالطبع اگر شورا برنامه هایی ارائه دهد و برای برنامه ها بودجه مصوب کند، شهرداری هم موظف به اجرا است. همه شهرهای موفق از جمله اصفهان، مشهد و شیراز برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت داشته اند و ما هم اگر بخواهیم موفق شویم باید برنامه داشته باشیم. گذشته از برنامه پنج ساله ای که دانشگاه گیلان مطالعات آن را انجام داده و تهیه و تدوین کرده حداقل باید برنامه یکساله داشته باشیم و این برنامه یکساله باید دی ماه هر سال به شورا ارائه شود و پس از بررسی در شورای شهر مصوب گردد. موقعی که من شهردار رشت شدم برنامه شهردار پیشین را باید اجرا می کردم که مصوب شورا بود و پس از اجرای آن، برنامه امسال را به شورا ارائه کردم و علاوه بر طرحها و پروژه های پیشین یک سری طرحها و برنامه های جدید نیز ارائه شده است.

وی ادامه داد: انصاف نیست که در اینجا به تلاش شهرداران پیشین اشاره نکنم مثلاً کار تصفیه خانه سراوان در زمان شهردار پیشین آغاز شده بود و حالا بنده آن را اجرایی کردم و خیلی طرحها و برنامه های دیگر.

دکتر حاج محمدی سپس مشکل اصلی شهر را تامین منابع مالی و اقتصادی برای اجرای پروژه ها دانست‌ و گفت: شهرداری خدماتش مستمر است مدیریت پسماندها، هدایت آبهای سطحی، آسفالت معابر و خدمات شهری همه نیاز به منابع مالی دارند. من سوالم این است که چند درصد مردم در اجرای این پروژه ها مشارکت داشته و دارند. مخارج و هزینه ها روز به روز بیشتر می شود و درآمدها کاهش می یابد. مثلاً افزایش قیمت بنزین مشکلاتی را برای ما به وجود آورد یا افزایش حقوق ها یا همین ویروس کرونا همگی فشار اقتصادی به شهرداری رشت تحمیل کردند.

دکتر ناصر حاج محمدی در ادامه گفت: حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اجرای پروژه های مختلف در پنج دسته به وسیله قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)، پروژه های مصوب شورای شهر، سازمان سرمایه گذاری، پروژه های تملک دارایی های سرمایه ای و سایر پروژه های شهرداری قرارداد منعقد شده است.

پنج پروژه بزرگ به وسیله قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در رشت به اجرا در می آید شامل تقاطع غیرهمسطح نیروی دریایی با ۱۰۵ میلیارد تومان، تقاطع میدان ولیعصر و گلباغ نماز ۵۰۰ میلیارد تومان زیرگذر میدان شهرداری(شرق به غرب و شمال به جنوب)، پروژه ساماندهی رودخانه زرجوب و گوهر رود دو هزار میلیارد تومان و تقاطع غیرهمسطح مصلی ۱۰۰ میلیارد تومان است.

پنج پروژه بزرگ مصوب شورای اسلامی شهر رشت پروژه ژ۵ که شرق رشت را به غرب آن‌متصل می کند با اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومان، رینگ ۹۰ متری با اعتبار ۲۳۰ میلیارد تومان، مسیر امام علی(ع) با اعتبار ۲۲ میلیارد تومان، پروژه سرچشمه با اعتبار سه میلیارد تومان و پروژه هشت دی با اعتبار دو میلیارد تومان است.

پروژه های سرمایه گذاری گیل لند با اعتبار دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان، فیبر نوری، تفکیک زباله از مبدا(کیف پول الکترنیک) و پارک حاشیه ای(پارکومتر)، پروژه های بازآفرینی ساخت فضای آموزشی تالاب عینک(خانه کودک) با اعتبار یک میلیارد تومان، بهسازی و نوسازی روشنایی معابر محله عینک با اعتبار ۴۰۰ ملیلون تومان، تملک ملک مسیر خیابان اقتصاد با اعتبار دو میلیارد تومان، ساماندهی آسفالت محله عینک ۱۷۰ میلیون تومان، محوطه سازی تالاب عینک با اعتبار ۷۳۴ میلیون تومان، بهسازی محور صف سر با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان، کمک برای بهسازی رودخانه زرجوب با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان و ساخت بازارچه خوداشتغالی در مدرسه بشارت ۴۵۰ میلیون تومان همچنین سایر پروژه های شهرداری رشت پروژه بزرگ تراموای رشت با اعتبار دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، بهسازی میدان ۱۵ خرداد با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان، بهسازی ورودی شهر از جاده تهران با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، بهسازی آسفالت معابر منطقه دو رشت با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان، ساماندهی و بهسازی گلزار شهدا با اعتبار ۸۰۰ میلیون تومان،باغ ژاپنی با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان و خرید تجهیزات علائم رانندگی با اعتبار ۸۴۳ میلیون تومان هستند که برای انجام این میزان پروژه های مختلف که در بخشهای گوناگون عمران شهری در دست اقدام است شهرداری رشت نیاز به همراهی و همکاری همه مسئولان استان دارد و جا دارد من اینجا از همکاری نماینده محترم ولی فقیه در استان، استاندار گیلان، رئیس کل دادگستری استان، دادستان محترم، مدیران دستگاه های اجرایی و به ویژه ریاست و اعضای شورای محترم شهر تشکر کنم.

آرامش، ثبات مدیریت و همگامی همگان تنها راهی است که می تواند زمینه های اجرای این فعالیتهای وسیع را فراهم آورد و در روزهای پیش رو برای اجرای پروژه های مختلف شهر نیازمند آرامش و ثبات است، باید کارهایی انجام شود تا شهر دچار التهاب نگردد.